Een week in Laos

26 november 2008 - Phnum Pénh, Cambodja

Daar zijn we weer. Ditmaal een berichtje typende vanuit Phnom Penh, de chaotische hoofdstad van Cambodja. Ons vorige reisverslag eindigde in het noorden van Thailand, deze post beschrijft onze ervaringen in Laos.

Laat in de avond vertrokken per minivan naar het Thaise grensstadje Chiang Kong. Een korte overnachting aldaar en vervolgens in alle vroegte naar de douane. Daar wat papierwerk en per longtail boat naar de overkant, Huay Xai. Op Laothiaans grondgebied werd het visum gekocht. Markant detail is dat de Duitsers meer moesten betalen. Na deze officiele handelingen, begon onze tocht per slow boat naar Luang Prabang over de Mekong rivier. Slow duidt in dit geval op de twee dagen reistijd, zijn faste tegenhanger deed het in een dag, maar is (te) gevaarlijk in het droge seizoen.

Gewaarschuwd voor de harde houten bankjes hadden we zachte kussentjes gekocht. Deze bleken overbodig toen we aan boord stapten; een boot met louter vliegtuig- en autostoelen. Wat een ontzettende geluksvogels zijn we toch. Na de eerste tocht temidden van dichtbegroeide jungle en met gestrekte beentjes arriveerden we tegen de avond in Pak Beng. Dit stadje is voor iedereen een tussenhaven, dus een kamer vinden was een mooie uitdaging. Na een nachtje klamboe ophangen en negeren van hanengekraai waren we weer vroeg op om onze plaats op de luxe boot zeker te stellen. Dat lukte en zes uur later kwamen we aan in Luang Prabang.

Wat een idyllisch stadje, gelegen op een schiereiland daar waar Mekong en Nam Khan rivieren kruisen en vol met hotels, massageplekken en prima restaurants. Ook het culturele gedeelte achtten we de moeite waard en daarom huurden we fietsen voor de volgende dag. Na Wat Xieng Thong reden we verder het eiland rond. Reinier besloot om de Mekong rivier eens van dichtbij te bekijken. Het korte stukje lopen naar beneden bleek echter ingewikkelder dan in eerste instantie verwacht. Een aantal ferme stappen later zat hij totaan de dijen vast in drijfzand en riep Mar om hulp. Als ware attractie fietsten we snel terug naar het guesthouse om de klei te lozen.

Met nieuwe kleren werd het royal palace museum aangedaan, met veel kunst en fototentoonstellingen over meditatie. Vervolgens 319 treden omhoog om de tempels op Phu Si mountain te bekijken en te genieten van een prachtig uitzicht (bij zonsondergang) over de stad. Op de night market kocht Marjolein een authentieke zijden shawl. Een Thaise massage hadden we al achter de rug, verstandigerwijs namen we ditmaal een oliemassage en vielen 's avonds makkelijk in slaap.

De volgende ochtend ging om 5.00 de wekker. We haastten ons naar de hoofdstraat alwaar voor ons een plekje was gereserveerd met kleed, krukjes en twee bakjes sticky rice. Hoewel we zelf ook hongerig waren gaven we dit weg aan honderden monniken, die traditioneel iedere ochtend rond 6.00 op deze manier aan hun eten komen. Met nog sticky fingers huurden we mountainbikes voor een gewaagde tocht naar Tat Kuang Si. Deze prachtige locatie ligt 32 km ten zuiden van Luang Prabang en trekt toeristen om zijn grootse watervallen. De fietstocht was zwaar, heet en op enige momenten met hellingshoeken van 10-20%. Onderweg werden verschillende dorpjes aangedaan. Alle dorpskindertjes waren de Engelse taal machtig, althans eigenlijk slechts een zin: you can buy 1 for 5000. Uit een kindermond is dit moeilijk te negeren en uit liefdadigheid hebben we dan ook maar armbandjes gekocht. Na ruim twee uur kwamen we boven aan de top. Er was nog wat energie over om een wandeling over de prachtige waterval te voltooien, maar een uur later waren we op en vonden afkoeling in een rivierbedding van de waterval. Heerlijk!

De meeste mensen zouden op dit moment besluiten de mountainbikes op de Tuk Tuk te laden, maar Marjolein vond het nodig om toch echt terug te fietsen. Ze nam Reinier op sleeptouw op de meest steile stukken en na een uitputtingsslag van 1.35 uur en veel verbaasde gezichten waren we terug bij ons guesthouse. De backpacks werden ingepakt ter voorbereiding op de hobbelige tocht naar Vang Vieng.

Daar aangekomen direct een tour geboekt voor de volgende dag en 's avonds liggend gegeten in een restaurant. Het bleek moeilijk om tijdens tegelijkertijd eten van de soep en kijken naar Friends, niet te knoeien (zie foto's). 's Ochtends werden we opgepikt door een waardeloos busje om 40 km verder goed doorgeschud in een kajak te belanden. Met Marjolein als stuurvrouw en Reinier als brute kracht trotseerden we graad drie stroomversnellingen van de Mekong en sloegen we als een van de weinigen niet om. We zouden lunch krijgen onder een voorwaarde: er zou van de rotswand worden gesprongen.

Als enige stoere vrouw volgde Marjolein een groep mannen om eerst van vier meter hoogte in het water te plonzen. De twaalf meter hoge sprong durfde alleen Reinier aan. Hij sprong zonder nadenken, dit in tegenstelling tot een Britse held op sokken, die na een uur twijfelen op de rand, weer lopend naar beneden kwam en daarmee de avondplannen van zijn familie wel in het water had laten vallen. Na de lunch kajakten we verder naar Vientiane en 's avonds kwamen we aan in het centrum van de hoofdstad. Met een verjaardag in het vooruitzicht zochten we naar een luxer onderkomen dan voorheen en dit werd gevonden in een hotel met uitzicht over de rivier. We aten 's avonds met een gezellig Nederlands stel, die ons van goede tips voorzag voor de aanstaande reis in Maleisie. Met gevulde magen en notitieblokjes belandden we in bed en Marjolein dacht heerlijk in slaap te vallen. Echter, Reinier terroriseerde haar nachtrust door op muggenklopjacht te gaan (het was slechts 1 bloeddorstig exemplaar) en haar in zijn eigen slaap per ongeluk hard op de kop te meppen.

Het fietsen hadden we inmiddels wel onder de knie, dus huurden we een scooter. Reiniers eerste keer, dus er werd geoefend op een prachtig stukje los zand naast de verhuurder. Vrij onverstandig, zo bleek, want na twee bochten lag hij met scooter en al zand te happen. Bezorgde blikken van verhuurders en Marjolein (want die moest achterop) maanden hem zijn avontuurtje voort te zetten op asfalt. Dit ging stukken beter en binnen no-time zaten we 35 km ten noordoosten van de stad in een groot Buddha-park. Xieng Khuan herbergt honderden beelden van verschillende soorten en maten en is het resultaat van een uit de hand gelopen hobby van een excentrieke yogi-priester. Op volle toeren raceten we vervolgens naar Pha That Luang (de gouden stupa op het Laothiaanse wapenschild), Patuxai (de replica van Arc de Triomphe) en Wat Si Saket. Omdat we de scooter toch hadden, eindidgen we onze avond in een bar met bowling en pooltafels. Reinier verbeterde zijn bowlingrecord met 1 punt!

De volgende ochtend werd Reinier blij verrast met een taart en kaarsjes. Marjolein had in het geheim daarvoor de regelingen getroffen met de hoteleigenaar. Erg lief van haar en zo werd de 24ste toch een echte verjaardagsdag. Reiniers verjaardag was voor de verandering een relaxt dagje zonnen aan het zwembad van het Lao Plaza hotel, het meest luxe hotel van de stad (land). De lobby van het hotel gaf tijdelijk een sterk constrast tussen twee mensen gehuld in badkleding en handdoeken en tientallen beter afgeklede zakenlieden en politici. Dit hotel bleek middelpunt te zijn van een belangrijke conventie waar de Laothiaanse minister-president, secretaris-generaal van de VN en andere topfunctionarissen aan deelnamen. Aldus, dat lazen we de volgende dag in de krant, want om hun hadden we ons toch echt niet bekommerd. Wij waren op dat moment met gedachten elders en plandden in alle rust (en flink wat dollars armer) onze reis in Maleisie. 's Avonds werd er geskyped met familie en werden een aantal vluchten voor de komende dagen geboekt.

Het diner daarna is noemenswaardig om twee redenen. Het was de laatste keer in Laos (het volgende verslag beschrijft Cambodja) EN Reinier heeft voor de eerste keer een gerecht laten staan, omdat het te pittig was (De papaya salad was op de schaal van pittigheid volgens hem een dikke 11).

Iedereen bedankt voor de leuke reacties en felicitaties, we waarderen dat onzettend.

Groeten,

R en M

1. Ellen van Dijk:
    26 november 2008
    Heerlijk verhaal! Jullie zullen nu wel bijna turbodijen hebben van al dat geloop en gefiets. Heel goed van je Mar dat je hem 'erdoorheen' hebt gesleept :)! Chapeau voor alle sportieve prestaties. Ben benieuwd naar muggenmeptechnieken en scooterrijprestaties als jullie terug zijn! Knuffel voor jullie, liefs Ellen
  2. reinier:
    26 november 2008
    sorry voor de niet-chronologische volgorde van de foto's. Geen idee wat we verkeerd doen elke keer.
  3. Vanessa:
    26 november 2008
    Hier een berichtje uit het koude Nederland. We hebben afgelopen weekend zelfs sneeuw gehad! Wel een heel andere temperatuur dan bij jullie in het ongerepte Laos.
    Zo te lezen hebben jullie veel leuks en moois meegemaakt deze week. Lijkt me een leuke ervaring om de natuurlijke grens, de Mekong, over te steken per boot (gelukkig in autostoel en niet op een bankje).
    En wat dapper 4 meter van een rotswand overspringen, laat staan 12 meter!
    Veel plezier op jullie verdere reis! Groetjes, Vanessa
  4. Ellen van Dijk:
    26 november 2008
    Ook heel erg mooie foto's! Zonsondergang prachtig vastgelegd. Volgorde geeft niet hoor, schatten we zelf wel in. Is ook handig bedacht: foto's van uitgeruste Rein en Mar na een lange vermoeiende trektocht! Bevalt toestel goed, zo te zien wel!
    xxxx
  5. Vanessa:
    26 november 2008
    Ik bedoel natuurlijk 'afspringen'. Overspringen zou helemaal een prestatie zijn. :)
  6. Ineke:
    26 november 2008
    Reinier nog van harte. Volg jullie reis net als de anderen. Reis op die manier met jullie mee en beleef een heerlijk vakantiegevoel op dit moment in het natte koude Nederland. Zijn jullie hoofden nog niet vol van zoveel ervaringen. Geweldig reisverslag, ik geniet er erg van. Ineke Jansen
  7. Ton en Vera oosterveer:
    26 november 2008
    Leuk om weer wat te horen en te zien via de foto's. We waren blij met je telefoontje, zo af en toe ben ik echt wel een beetje jaloers. Hier koud,guur en erg druk. Dan maar lekker genieten van alles wat het land te bieden heeft.Reinier weet je nog hoe het voelde toen je dag en nacht bezig was met je eindpresentatie en Mar weet je nog hoe het voelde toen je in moest vallen in Poeldijk. Genieten dus maar.. Groet en een dikke knuffel.
    Ton en Vera
  8. Thijs:
    26 november 2008
    Hey, leuk verhaal. Geen last gehad van de onlusten toen jullie nog in Thailand waren? Veel plezier nog!
  9. Hans en Anne de Mooij:
    27 november 2008
    Hoi Marjolein en Reinier,
    vanavond uitgebreid jullie verslag gelezen en de foto's bekeken. Dat wordt een compleet boekwerk.
    Ook Anne is volop bezig met de voorbereidingen voor haar reis vanaf maart 2009. via jullie reis heeft ze al een aantal plekjes gezien die zij ook zal bezoeken. ook de lonely planet gids werd gesignaleerd bij Reinier! Geniet en vooral beleef ook de dingen en gebeurtenissen die jullie meemaken. goeie reis van familie de Mooij
  10. Jan & Mary Oosterveer:
    27 november 2008
    Hallo Reinier & Marjolino,leuk verslag moet je echt de tijd voor nemen om dit boekwerk door te lezen.
    Fijn dat alles goed gaat en jullie véél zien en beleven.De foto's zijn ook héél leuk om te zien,zo reizen wij een beetje met jullie mee.
    Succes met de volgende onderneming,ben benieuwd wat dat zal worden.
    Dikke Knuffel & xxx van ons.Doeg

Jan & Mary
  11. jacques:
    28 november 2008
    Proefde ik in de bewoordingen van jullie enige voldoening bij het vaststellen van de hogere visumprijzen voor Duitsers??? Als leraar Duits ben ik het daarmee NIET eens. Denk aan de leuze: DEUTSCH LERNEN = FREUNDE KENNEN LERNEN !!!!
    SUCCES BIJ JULLIE VOLGENDE AVONTUREN en groeten van de Emmastrasse.
  12. Marloes:
    28 november 2008
    He Reinier en Marjolein!

Zo te lezen vermaken jullie je wel. Dit stukje is nog heel herkenbaar hoor! Leuk om te lezen en op de foto's te zien.
    Nou geniet nog van al het andere moois dat nog gaat komen. Goede reis!

groetjes, Marloes
  13. Astrid:
    30 november 2008
    Hoi Marjolein en Reinier,

Wat geweldig jullie verhalen en foto's. Leuk om te zien. Wat maken jullie veel mee zo....lekker actief!
    Geniet er maar goed van en veel plezier in cambodja,

Groetjes Astrid
  14. aad en cock:
    1 december 2008
    Hallo Reinier en Marjolein wat gaaf wat jullie allemaal ondernemen,en zien. De foto's zijn ook erg leuk,ook met al die mensen in die boot.

liefs Aad en Cock
  15. Carina:
    5 december 2008
    Hoi Reinier en Marjolein.
    Wij zijn inmiddels weer terug in Nederland. Wij zaten op zaterdag 29 november in Bangkok, maar konden dus niet terug naar Nederland! Uiteindelijk konden we 3 december vanaf Chiang Mai vliegen en donderdag weer gaan werken. Ik hoop dat jullie qua weer geen last hebben van de depressie die boven Vietnam, Maleisie etc. hing? Wij hadden nog wat regen gehad daarvan op Railay, maar uiteindelijk best mooi weer gehad. Ben benieuwd wat jullie mee gaan maken in Borneo dalijk! Veel plezier en groetjes, laos-genoten Carina en Johan
  16. Karin:
    9 december 2008
    Indrukwekkend, hoor, wat jullie allemaal zien en meemaken !
    Veel plezier en een goede reis verder en reinier nog gefeliciteerd met je verjaardag. Moet heel bijzonder geweest zijn om het zo te vieren !

groetjes van de Oosterveertjes uit Naaldwijk
  17. Ger en Tjokie:
    14 december 2008
    Weer genoten van jullie reisverslag, jullie zijn zo ver weg en toch een beetje dichtbij door de leuke beschrijving van alle belevenissen, knap om ook daar de tijd voor te vinden. Zo reist iedereen met jullie mee. Vliegtuigstoelen, modderpoten, plaatsnamen die allemaal op elkaar lijken, voor ons een sprookjesreis. Zelfs een taart met kaarsjes. We kijken weer uit naar het volgende veslag. Groetjes.
  18. Marielle Brok:
    14 december 2008
    Hoi Marjolein en Reinier,
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Het is hier lekker koud onder de kerstboom, geniet maar lekker van het heerlijke weer en de mooie natuur!
    De Raborobuustrun ging heel goed Marjolein en toen ik langs je huis liep heb ik ff aan je gedacht!
    Het hielp, ik vloog naar de finish! Dikke knuffel Mariel
  19. Ilja Achterberg:
    16 december 2008
    Hoi Reinier en Marjolein,
    Klinkt erg fijn allemaal! Leuk geschreven verhalen en leuke foto's. Nog veel plezier tijdens de rest van deze mooie reis.
    Groetjes Ilja
  20. reinier:
    Beste reisblogbezoekers,

het is alweer ruim 3 weken na onze laatste post op deze site. Inmiddels hebben we Cambodja en Maleisisch Borneo achter de rug en vliegen we vanavond door naar Singapore. We hebben door het strakke schema nog geen tijd gevonden om een update te geven, maar beloven dit op korte termijn te doen. Voor nu willen we graag zeggen dat hier alles nog steeds uitstekend gaat, willen we iedereen bedanken voor de leuke reacties en gaan we nu haasten naar vliegveld!
    Groetjes,
    RM
  21. Vanessa:
    Hoi Marjolein en Reinier,
    Dan wens ik jullie een goede vliegreis naar Singapore, het kleinste land van Zuidoost-Azië.
    Ik ben benieuwd hoe jullie het gehad hebben in Cambodja en Maleisië!
    Groetjes, Vanessa
  22. Vanessa:
    Hoi Marjolein en Reinier,
    Ik ben benieuwd hoe jullie het gehad hebben in Cambodja en Maleisië!
    Groetjes, Vanessa
  23. Karin:
    19 december 2008
    Marjolein en Reinier,
    Alvast een bijzondere en fijne kerst gewenst (dat zal vast wel lukken !!!) en een goed begin van het nieuwe jaar.
    Wij gaan hier ook lekker genieten van de kerstvakantie !

groetjes Rob,Karin en de kids
  24. Erik, Melanie en Amy Pronk:
    20 december 2008
    Hoi Reinier en Marjolein,

Geen idee of jullie mijn vorige bericht hebben gekregen want ik zie hem hier nergens bij staan. Weet ook echt niet meer waar ik iets bij had gezet.
    Hoe dan ook; geweldig om jullie verhalen te lezen.
    Nu jullie in Australie zijn worden we nog nieuwsgieriger om te horen/lezen wat jullie allemaal meemaken. Als jullie genieten, blijven wij de verhalen volgen.
    Hele fijne kerstdagen daar (raar in de zomer!!) en een geweldige jaarwisseling in Sydney (jeetje wat zijn wij jaloers:-).

Groetjes Erik, Melanie en Amy Pronk