Thaise oudheid, Loy Krathong en jungle trekking

16 november 2008 - Chiang Mai, Thailand

Het vorige verhaal eindigde in Bangkok, alwaar wij onze reis vervolgden richting Ayutthaya. Op het station kaartjes gekocht, 2e klas met airco! De juiste plaats in de trein vinden was lastig, gelukkig wees de aardige conducteur ons naar de goede plaats. Tenslotte hadden we daarvoor 200 Baht extra betaald. Een prima treinreis van 1,5 uur en lekker koel! In Ayutthaya direct treinkaartjes voor de volgende dag naar Pitsanulok gekocht en voor het eerst 2 km met backpack gelopen. Eenmaal ingecheckt in het hostel per fiets de stad verkend. Mooie ruine-achtige tempels en ook een olifanten-trainingskamp net buiten de stad bezocht. Toen het al donker begon te worden teruggefietst en een soort van braderie met kermis bezocht. Echter wij waren de enige toeristen en Reinier was daar alleen al een attractie. Zeker toen hij bij een spel ballonnen kapot ging gooien met dartpijlen. Barney is er niks bij en Reinier ging er met de hoofdprijs vandoor. Een grote Tweety die we hebben weggegeven aan het liefst kijkende kindje op de braderie.

Ruim op tijd waren de volgende dag op het station voor de trein van 12.15 uur. Deze bleek helaas een uur vertraagd te zijn en Reinier doodde de tijd door de markt af te struinen voor een lekker hapje eten. Mooie treinreis langs rijstvelden en kleine hutjes. Vijf uur later kwamen we in het donker aan in Pitsanulok. Daar direct ingecheckt in het London hotel. De meest simpele en onaangename hotelkamer tot nu toe voor 150 baht! Vervolgens de backpacks achtergelaten om uit te zoeken hoe we de volgende dag naar Sukhothai zouden gaan. Nergens konden we een city-map krijgen en niemand sprak Engels. Snel uitgecheckt en besloten om direct door te reizen naar Sukhothai. Daar kwamen we om 21.00 uur 's avonds aan en verbleven we in een veel beter guesthouse, ruime kamer met een hot shower (als je weet hoe het werkt).

De volgende dag hebben we ons laten vervoeren naar het oude centrum en ook daar een fiets gehuurd (ideaal vervoersmiddel). Nog mooiere ruines en de camera werd volgeschoten. 's Avonds daar Loy Krathong gevierd en ook een bootje te water laten gaan. Dit driedaags festival vind tijdens volle maan plaats in november en is gewijd aan de god van de rivieren. Traditioneel laat men bootjes van bananenbladeren meestal met kaars, muntjes en haren te water. Bij een van de kraampjes wat gegeten en Marjolein had drie verschillende gerechten geprobeerd en geleerd om te zeggen 'no spicy'! Eenmaal terug bij de fiets was Reinier de fietssleutel verloren!! We stonden voor de keus om ze daar te laten staan of netjes terug te brengen. We dachten aan ons karma en besloten het tweede plan uit te voeren. We werden wel een beetje raar aangekeken, twee toeristen met twee fietsen die aan elkaar vast zaten. 50 baht extra betaald voor het slot, maar met een goed gevoel teruggegaan naar hotel in een overvolle truck.

Woensdag Sukhothai verlaten om met de bus naar Chiang Mai te reizen, een zes uur durende trip met airco, lezen, kaarten en handje drukken. Aangekomen op het Arcade bus station wist opvallend genoeg niemand ons te vertellen hoe we naar het centrum moesten komen, behalve een Thaise travestiete chauffeur. Telefonisch contact wees uit dat alle guesthouses uit de Lonely Planet vol waren, maar 100 meter van het centrum vonden we ons walhalla: M. D. House. Een heerlijke hotel met een fijne kamer en een zwembad! De Indiase hotelmanager kwam betrouwbaar over en verleidde ons tot het boeken van een 2-daagse jungle-trekking voor de volgende dag. We hadden flinke honger en trakteerden onszelf op hamburgers bij Mike's. Ook in Chiang Mai werd Loy Krathong gevierd, alleen dan wat commercieler. Een royal parade, knallend vuurwerk, drijvende bootjes en duizenden kaarsen die de hemel verlichtten. Zelf lieten we ook een riant exemplaar de lucht in gaan. Even bleef de kaars steken onder een snoer, maar daarna won hij snel aan hoogte. Toen terug naar het hotel en ons tas gepakt voor de tocht door de jungle!

De volgende dag moesten we om 9.30 uur klaar staan voor vertrek, maar wij hadden nog wat extra tijd nodig voor een ontbijtje (geen idee wat je in de jungle krijgt voorgeschoteld). Een vriendelijke Nederlander bestelde na ons zijn koffie en gaf aan dat hij nog even moest wachten op wat mensen uit zijn groep. Hij had geen idee dat wij dat waren!:) Spoedig bracht Chi, onze gids, ons naar het trekking verzamelpunt. Een marktje gaf ons de gelegenheid om water en chips in te slaan en wat mensen uit de groep te leren kennen. Drie Denen en vier Fransen. Na de lunch bij een familie volgde een vier uur durende wandeltocht waarbij we werden vergezeld door nog meer Fransen en vier Nederlanders. De wandeltocht ging onder begeleiding van vier grappige locals met rap tempo langs afgronden, over heuvels en door indrukwekkende natuur. Gids Akwi gebaarde Reinier een paar zure jungle vruchten te eten; een slok water gaf een zoete afdronk. Via een bat cave (waar de MagLite zijn vermogen demonstreerde) kwamen we aan bij twee bamboestallen. Daar zouden we eten en de nacht doorbrengen. Een thais diner (niet spicy!) later lagen de eersten om 19.00 uur al op een oor. Wij besloten wat langer op te blijven en zochten om 21.30 uur onze hut op. Een 12-persoonsaccomodatie die we deelden met slechts twee andere niet snurkende Nederlanders. Het bleek een nachtje worstelen met matrassen, lakens, klamboe en de angst om gestoken te worden. Van de kou werden we om 3.00 uur wakker (of waren we nog wakker) en toen ook onze slaapgenoten, omdat we naar de wc moesten.

Na weinig slaap gingen we de volgende ochtend over een glibberig pad (beide een keer uitgegleden) naar het olifant rijden. Ook al hadden we de kleinste olifant, het was wel de snelste, want in rap tempo haalden we iedereen in. Door een mooi gebied en soms zonder stuurman hebben we ruim een uur gereden en erg gelachen als onze olifant weer eigenwijs was. Hierna splitste de groep en wij gingen verder met twee Fransen langs een waterval en mooie vergezichten. Onderweg les gekregen in de voedingsbronnen van de jungle. Reinier at zelfs een rode mier! Een uitdagende wandeling en een ritje per wagen bracht ons bij het wild-water raften. Met vijf basiscommando's en goede moed bedwongen we de onstuinige rivier en hadden we een transfer op een bamboevlot. Hoewel de stuurman bijna in het water viel, kwamen we na een uur aan bij het einde en verlieten we de jungle van Chiang Mai en kwamen we moe maar voldaan terug bij ons hotel. 's Avonds hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke Thaise massage. Het vrouwtje dat Reinier masseerde was na een uur buiten adem van dat lange lichaam!

De volgende dag besloten om Chiang Mai zelf nog even te verkennen, er werden weer een aantal mooie tempels in de stad bezocht en een leerzaam gesprek (monk-chat) met een 22-jarige monnik maakte duidelijk dat we niet alles over ons eigen geloof weten. Het hoogtepunt was wel Doi Suthep. Een tempel boven op de berg met een schitterend uitzicht over Chiang Mai.

Vandaag is het zondag en we hebben er 1,5 week opzitten. Als we terugkijken hebben we in dit korte tijdsbestek erg veel gezien en gedaan. Daarom besloten we vandaag lekker een dagje te relaxen aan het zwembad en onze reisverhalen op te schrijven. Vanavond vertrekken we met een bus om Thailand te verlaten en door te reizen naar Laos. We hebben een 2-daagse reis voor de boeg met bus, ferry en de slow-boat om vervolgens dinsdag aan te komen in Luang-Prabang.

Bedankt voor jullie reacties op onze blog, leuk om te lezen! Tot het volgende reisverslag vanuit Laos!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. René:
    16 november 2008
    Hot spicy story. Was het een olifant met ingebouwde tom tom? Kijk nu al uit naar het volgende verslag.
    groet, René
  2. Timon:
    16 november 2008
    Weer een mooi verslag. Geniet en veel plezier.
    Mvg Timon
  3. Jerney:
    16 november 2008
    Leuke foto's en verhalen!
    Af en toe best herkenbaar ;)
    Veel plezier :D
    Groetjes, Jerney & Klaas
  4. judith:
    16 november 2008
    En ik ga morgen weer gewoon aan het werk... wat heerlijk dat jullie de keus hebben gemaakt een wereldreis te maken! Geniet ervan!!! Heel leuk om op afstand jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken! Heel veel plezier met het vervolg van de reis!
    Groetjes Judith
  5. Ellen van Dijk:
    16 november 2008
    Super! Leuk verhaal, wat een belevenissen. De jungle-outfits staan jullie prima, bevalt zeker goed? Ik zag meteen dat jullie een snelle olifant hadden; hij had winglets!!! Veel succes op jullie lange trip naar Laos, liefs van Ellen.
  6. vera oosterveer:
    16 november 2008
    Schitterend,ik geniet van jullie verhaal en foto's. Succes in Laos. Op naar de volgende massage daar.
    dikke kus Vera
  7. Emile:
    16 november 2008
    Mooie verhalen weer! Leuk dat jullie een combinatie van standaard toeristische attracties / mixen met locals en Amerikaanse fastfood hebben ontwikkeld ;). Sterkte op de lange reis naar Laos! Gr. Emile
  8. Timon:
    16 november 2008
    Marjolein & Reinier we vinden het hardstikke leuk om jullie op deze manier te volgen. Leuke foto's. Veel plezier in Laos.
    Gr opa & oma Oosterveer
  9. Anita:
    16 november 2008
    Wat een verhalen! Geweldig.
    Veel gezien al met het vooruitzicht van nog veel meer!
    Genieten zeg.
    Groetjes Anita
  10. Ton Oosterveer:
    17 november 2008
    Ik heb de foto's nu al voor de derde keer bekeken. Die foto met die blaar, was dat van een vliegje?? Geweldig die tocht met de olifanten.Prachtig om te zien. Realiseer je dat jullie wel veel missen (vanmorgen 14 km file op de A12.Veel regen- erg druk met het werk, veel afspraken in agenda. Reinier en Marrie,lekker genieten dus.
  11. Vanessa:
    17 november 2008
    Wat hebben jullie afgelopen week toch veel meegemaakt! Zelfs twee keer het Loy Krathong festival en een leuke jungletocht met lekkere hapje (Reinier wat dapper zeg die rode mier!). Nu op weg naar Laos, wat me meteen doet denken aan de indrukwekende beelden van Peking Express vorig jaar. Jullie zullen daar ook vast een bezoek gaan brengen aan de rivier Mekong?!
    Geniet van jullie verdere reis. Groetjes Vanessa.
  12. Mijke en Raoul:
    17 november 2008
    We hebben helaas nog geen tijd gehad om jullie reisverhalen helemaal te lezen vanuit het internetcafe in Zambia, maar volgens ons hebben jullie het prima en al veel gedaan in korte tijd. Geniet ervan en tot mails!
  13. Fabian & Sandra:
    Hey M & R,

Zo te lezen in jullie verhalen en te zien aan de foto's hebben jullie inderdaad in een korte tijd al onwijs veel gezien en meegemaakt. Super !

Lekker genieten.
    We houden jullie in de gaten ;-) (via de site natuurlijk)

xxx
  14. Carola:
    18 november 2008
    Ha Lein en Rein! Haha, dat ziet er allemaal goed uit! Leuk ook die foto's van die olifanten! Ben benieuwd naar het volgende verhaal! Dikke kus
  15. Paul en Denise:
    18 november 2008
    Hoi Marjolein en Reinier,

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt in anderhalve week! Wat een prachtige foto's!Heel leuk dat we mee mogen genieten van jullie bijzondere reis. We kijken alweer uit naar de volgende verhalen en fotot's. Tot gauw.

Groetjes van Paul, Denise, Laura,Tom en Roy.
  16. aad en cock:
    19 november 2008
    WAt een leuk verslag van jullie,en in die korte tijd dat jullie in thailand zijn hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. wij genieten van de leuke verhalen van jullie.Liefs van aad en cock
  17. Berdy:
    19 november 2008
    Hoi M en R,
    Geweldig die verhalen en foto's van jullie! Tot nu toe herkenning (Bangkok, Ayutthaya, Chiang Mai etc.): Thailand is inderdaad schitterend. Ik kijk uit naar jullie verdere avonturen! Hier is het heerlijk: er zijn winterse buien voorspeld... Brr.
    Veel plezier!
    Berdy
  18. Corneli en Peter:
    20 november 2008
    Zo te lezen hebben jullie de afgelopen anderhalve week al net zoveel meegemaakt als anderen normaal in een jaar. Foto's zien er super gaaf uit!! Veel plezier in Laos.
  19. Kees en Joke:
    22 november 2008
    22 november 2008
    Hallo luitjes,
    Het is fijn om van jullie ervaringen te mogen genieten. Zo te zien hebben jullie het wel naar je zin.
    Veel plezier en veel liefs van Kees en Joke.
  20. René:
    Dag Reinier (en Marjolein),

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er samen een leuke dag van.

XXmapa
  21. Daan:
    24 november 2008
    Hey Reinier gefeliciteerd! Maak er een mooie dag van daarginter.
    Leuk verhaal wederom en mooie foto's!
  22. Vanessa:
    24 november 2008
    Reinier, gefeliciteerd met je verjaardag!
    Een leuke dag gewenst.
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Laos en Cambodja.
    Groetjes, Vanessa
  23. Ger en Tjokie:
    Hallo Reinier en Marjolein
    Reinier van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Mar natuurlijk ook. Was het koffie met gebak vandaag of gebakken mieren met slagroom? We kunnen van alles van jullie verwachten na die jungle ervaringen. groetjes van ons, Ger en Tjokie
  24. Corneli en Peter:
    24 november 2008
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Reinier!
  25. Gijs en Aniek:
    Hoi Reinier en Marjolein,
    Uiteraard ook van ons van harte gefeliciteerd!! En wat een top reis maken jullie!! Vanuit een steenkoud, nat Nederland zijn wij harde werker en afstudeerder toch wel een beetje jaloers :) Hopelijk wordt de rest net zo'n succes! Heel veel plezier nog en we kijken uit naar de volgende verhalen + foto's!
  26. jacques:
    25 november 2008
    Waarom zat Reinier niet op dat jonge baby-olifantje met die donzige haartjes? Dan had je met je voeten op de grond kunnen komen. Gelukkig wegen jullie samen niet zo zwaar voor zo'n arme olifant. Mooie foto's. Op naar het volgende verslag. Bedankt en veel plezier.
  27. jacques:
    25 november 2008
    en Reinier alsnog gefeliciteerd. Jammer dat je ons niet uitnodigt om op je verjaardag daar ter plaatse te komen.